ЗМІСТ:

- ГРА В МАРІОНЕТКИ (Муляр Юрій) -1000 ВІДОБРАЖЕНЬ МЕНЕ (Глазнєв Андрій Анатолійович) -ІНШЕ ЖИТТЯ (Бардонов Олександр Іванович) -БАРТЕР (Муляр Юрій) -БОГ (Муляр Юрій) -БРАТЕ ВСТАВАЙ (Муляр Юрій) -ВЕЛИКИЙ І МОГУТНІЙ (Варський Олександр Миколайович) -ВИПАДОК У ПРИДОРОЖНЬОМУ КАФЕ (Рискін Олександр) -ВОСКРЕСІННЯ (Філіппов Олексій) -ВСЕ БУДЕ ДОБРЕ (Пасіка Христина) -ДИТИНА ПАНТАГРЮЄЛЯ (Мальгін Сергій Романович) -ДРЕВНЯ КРОВ - РІМЕЙК (Ткач Сергій feat. Муляр Юрій) -ДЯКУЮ СУСІДЕ (Тішанська Марина Антонівна ) -ЗОНА (Філіппов Олексій) -КІНЦЕВА ЗУПИНКА (Цуркан Валерій) -КОЛО РОЗБИТОГО КОРИТА (Д'яков Сергій Олександрович) -КОЛОНІЗАЦІЯ (Пащенко Олександр) -КРІЗЬ ДОЩ (Павлюк Олег) -КРАЩІ З КРАЩИХ (Муляр Юрій) -НА ЗАХИСТ ФЕНТЕЗІ (Репета Віталій) -НАВПІЛ (Муляр Юрій) -ОСТАННІЙ ЗЛЮКО (Лисенко Сергій Сергійович) -ПІДКОРЮВАЧ ПЛАНЕТ (Ратман Макс) -ПАСТИР (Павлюк Олег) -ПРИШЕСТЯ (Поляков Ігор) -РАГУ З КРОЛИКА (Карпов Леонід Євгенович) -РОБІНЗОН КЛЮЄВ (Варакін Олександр) -РОЗУМНЕ ЗАЛІЗО ВЕН ДІПА (Муляр Юрій) -СКРИНЯ (Пащенко Олександр) -ТАК ВЖЕ СТАЛОСЯ (Муляр Юрій) -ТАМ НА ПІВДЕННОМУ СХОДІ (Гелпрін Майк) -ХВОРА ЧАЙКА (Рудич Павло Килинович) -ЧАРАНА (Щерба Наталя)

ТАМ, НА ПІВДЕННОМУ СХОДІ (Гелпрін Майк)

Оповідач прийшов в Місто надвечір, з заходом сонця.
Ні, я буду розповідати по порядку, а то зіб'юсь, тому що у мене дірява пам'ять.
День почався як завжди. Вранці я зазирнув до дитячої кімнати провідати Люсі. Вона спала, хвилясті золоті локони розлетілися по подушці. Сторожко ступаючи, аби не потривожити мою крихітку, я вийшов з кімнати і причинив за собою двері. Потім спустився вниз і вирушив до Барі Садівника.
Барі, як завжди, копирсався в саду з квітами, і я спитав, як справи і не чи не треба йому чогось.
- Все в порядку, Том, - відповів він, - ось, дивись, сьогодні я посадив орхідеї. Тобі подобається?
- Дуже подобається, - сказав я. - У тебе чудові квіти, Барі, і такі гарні. Як називаються ось ті, червоні?
- Це рододендрони, Том. А ось гіацинти, далі троянди, гладіолуси, хризантеми. Прикро, що ти не запам'ятаєш.
- Вибач, старий, твоя правда, - сказав я, - ти ж знаєш, у мене дірява пам'ять. Але мені все одно дуже припали до душі твої квіти. Я зараз піду до Джека, передати йому щось від тебе?
- Передай Джеку привіт, Том. І, слухай, як Люсі?
- Прекрасно, просто чудово, - відповів я. – Дякую тобі, що спитав.
Жартівник, як завжди, розповів мені новий анекдот. Анекдот був дуже смішний - про малого поганця, який підглядав в замкову шпарину, як сусідська дівчина ловила кайф перед дзеркалом. Я довго сміявся, настільки веселий був анекдот.
- А що таке кайф, Джек? - спитав я, підсміюючись. - Пригадую, ти пояснював мені. І навіщо його ловлять говорив, тільки я забув.
- Це не важливо, Том. Ти дуже добре смієшся, друже. Тобі справді сподобався анекдот?
- Дуже сподобався. Я на славу повеселився, Джек, дякую тобі. Ти сам-то як?
Він сказав, що все просто прекрасно, спитав про Люсі, потім ми ще трохи потеревенили, і я рушив далі.
З Ученим Бобом я зіграв партію в шахи. Боб знову поставив мені на сьомому ходу мат і сказав, що я непогано граю, проте не надто уважний.
- Мені все одно приємно грати з тобою, Том, - сказав Боб. - Набагато краще, ніж самім з собою. І взагалі, це здорово, що серед нас є ти. Я хотів сказати - ти і Люсі, Том.
Я попрощався з Бобом і покрокував далі. Зайшов до Піта Двірника, який, зазвичай, підмітав майдан. Побалакав з ним, посунувся до Марка Будівельника, від нього - до Била Музики, потім до Еда Маляра. Так під вечір я обійшов усіх, і коли почало сутеніти, поквапився додому, до Люсі. Але не увійти на поріг, як прибіг Джері Охоронець і сказав, що в Місто прийшов Оповідач.
- Що таке Оповідач? - спитав я.
- Не бери у голову, Том, з твоєю пам'яттю ти все одно забудеш, - промовив Джері. - Головне, що він прийшов і велів всім зібратися у Джоні Майстра. Ти прямо зараз йди до Джоні, Том, а я ще повинен забігти за Барі та Едом.

- Я прийшов з великого Міста, - заговорив Оповідач, ледь ми зібралися в забитому дротами, трубами і всіляким залізним непотребом будинку Джоні Майстра. – Це Місто дуже далеко звідси, в дев'ятистах милях на південний схід. Його побудували люди, багато людей. Там високі красиві будинки. Там сонце плескоче променями в річці, і дерева в парках схиляють крона до берегів, порослих лататтям ставків. Там знайдеться робота для будь-кого з вас – кожний зможе вибрати зайняття по собі. Ви всі повинні йти туди, там на вас чекають, і вам будуть раді.
Я не зумів стримати почуттів і заплакав. Я ревів в три потоки і не міг вимовити слів від радощів. Оповідач замовчав, і інші мовчали теж - мої делікатні друзі чекали, поки я виплачусь.
- Пробачте, пане Оповідач, - спитав Барі Садівник, коли сльози у мене, нарешті, вичерпалися, - а в цьому Місті, там потрібні садівники?
- Так. Там дуже багато квітів, і нагальна потреба в тих, хто вміє за ними доглядати.
- А будинки? Чи будують там кам'яні будинки? – спитав Марко Будівельник.
- Аякже. Людей у Місті стає дедалі більше, їм потрібні муляри, покрівельники, монтажники. Окрім того...
- А як стосовно злочинності? - перервав Джері Охоронець. – Чи є в Місті злочинці?
- Обов'язково, - відповів Оповідач. - Місто вирує злочинцями, і дуже потрібні ті, хто буде охороняти мешканців від криміналу або сторожити ув'язнених в тюрмі.
Всі замовкли, і тоді я насмілився. Я боявся задавати це запитання, лякався його, я просто вмирав від жаху. Але я повинен був його задати, зобов'язаний, і я спитав:
- Чи є в Місті маленькі діти, пане Оповідач?
- Звичайно ж, - запевнив він, і щастя захлеснуло мене. – Адже ж там живуть люди, і, природно, у них народжуються діти. Багато дітей, хлопчиків і дівчаток, за ними обов'язково треба доглядати, неодмінно.

- Ви ж почекаєте на мене, чи не правда!? - заволав я, вартувало тільки Оповідачу зачинити за собою двері. - Я швидко, мені тільки треба забігти додому - забрати Люсі. Я заберу її і негайно повернуся, ми можемо вийти одразу після цього.
- Ти нікуди не підеш, Том, - сказав Учений Боб, - і ніхто не піде. Ніякого Міста там, де сказав цей клоун, немає. І людей у ньому немає. Вони загинули дуже давно, майже сто років назад, коли сталася катастрофа. На Землі більше немає людей, Том, залишилися тільки ми, роботи. Людей винищив вірус, який вони самі ж і винайшли, тримали в пробірках, а потім випустили на волю. Мені дуже жаль, Том.
Мені здалося, що Боб вбив, знищив мене. Я не вірив. У те, що він сказав, повірити було неможливо.
- Боб, - вичавив я з себе. – адже ти це не серйозно, Боб? Ти ж чув Оповідача, ми всі чули. Місто, в ньому будинки, парки, сади. У ньому діти.
- Цей робот не Оповідач, Том. Він Казкар. Остання модель, їх почали виробляти незадовго до катастрофи. Його призначення - розповідати дітям байки. Дітей більше немає, Том, ось він і ходить по Містам та й плете небувальщини нам. Більше він нічого не вміє, тільки це. Зате у нього відмінні сонячні батареї, на яких він проіснує ще довго. Буде тинятися по Землі багато років після того, як перестане функціонувати останній з нас. А у тебе слабкі батареї, Том, тобі потрібна постійна підзарядка. Якщо ти не послухаєш мене і підеш, то загинеш - без майстерні Джоні ти проживеш всього кілька днів, а потім не зможеш більше пересуватися і будеш довго іржавіти на тому місці, де впадеш. Тому ти нікуди не підеш, Том. Ти залишишся тут, з нами, ти потрібен нам, і потім, пригадай - у тебе є Люсі.
- Боб, - сказав я скрізь сльози, що ринули з очниць, - там діти, а Люсі... вона все, що у мене є, але вона... Боб, адже Люсі всього лиш пластикова лялька.

Я вийшов з Міста, ледь почало розвиднюватися. Я крокував на південний схід, притиснувши Люсі до корпусу лівим маніпулятором. Я запам'ятав напрямок, повторював його про себе всю ніч і зумів не забути. Я - робот-нянька, я не можу без дітей, я повинен бути з ними. Оповідач не збрехав: там, попереду, стоїть Місто. В ньому живуть діти – хлопчики та дівчинки.
Ті, хто залишилися, вони розумніше за мене. Мої друзі, вони вміють думати, хтось краще, хтось гірше. А я не вмію, я можу тільки відчувати, так працює моя програма. У мене дірява пам'ять, я не запам'ятовую нові слова, а якщо запам'ятовую, то вони витісняють старі. Не знаю, що саме я забув, змусивши себе запам'ятати напрямок і відстань. П'ятсот миль, скільки ж це кроків? Боб порахував би трохи не одразу, а я не можу. Я буду просто йти, поки не побачу Місто.
Він щось казав відносно батарей. Коли я погано себе почуваю, то завжди йду в майстерню до Джоні, і той лікує мене. Встромляє дроти і заливає всередину мене густу тягучу рідину. Після цього мені неодмінно стає краще. Тепер Джоні більше не буде. Але нічого, справлюсь. Я сильний, в інструкції по експлуатації написано, що я можу переносити на собі до шести дітей разом, а зараз зі мною лише Люсі.

На п'яту добу я впав і не зумів піднятися. Я лежав на спині і дивився на небо, обнявши Люсі обома маніпуляторами. Я не плакав – сльозозамінник давно витік. Я знав, що вмираю. Я дивився на небо і бачив на ньому високі гарні будинки і парк з деревами, чиї крона пестять латаття на поверхні ставка. І дітей, багато дітей. Хлопчиків і дівчаток.
А потім вони мене знайшли. Мої друзі, всі вісімнадцять механічних душ. Джоні Майстер приєднав до мене дроти, і я відчув, як живильне поколювання, а за ним і цілющий біль пройшли через корпус. Потім Джоні залив в мене потрібні рідини, Піт і Барі протерли зверху донизу ганчір'ям, і я прийшов до тями, сів, підібрав з землі Люсі, а потім підвівся.
- Я не повернусь, - сказав я. - Дякую за все, але не повернусь. Я піду далі і буду йти, доки не знайду Місто.
- Ми йдемо з тобою, - сказав Барі Садівник. - Нам всім потрібно Місто і потрібні люди, Том. Я повинен вирощувати квіти - живі, а не штучні. Марко повинен будувати будинки, Ед - їх фарбувати, Джері - охороняти. Не просто будинки, Том, а ті, в яких живуть люди.
- А як же?.. - спитав я, - Боб, ти казав, що людей більше немає. Адже я все пам'ятаю, Боб, не дивлячись на діряву пам'ять.
- Я порахував вірогідність, - відповів Боб. - вона більше нуля, Том. Хоча і прагне до нього.
- Що таке вірогідність? - спитав я.
- Це шанси, що Казкар не збрехав. Вони позначаються числом від нуля до одиниці. В нашому випадку це число складається з багатьох нулів. Після першого з них - десятинна крапка, а інші - між нею і однією, що стоїть в самому кінці, одиницею. І їх там...
- Багато? - спитав я.
- Тобі краще цього не знати, Том, до того ж ти все одно забудеш. Я думаю, краще б і мені цього не знати.
- Вибач, Боб, до мене не дійшло, - зізнався я. - ти дуже добре це розповів, але я знову нічого не второпав. Зовсім нічого. - Тобі і не треба розуміти, Том, - сказав Джоні Майстер. – Ми йдемо на південний схід. У мене з собою все для того, щоб дійти. Тільки це треба нести. Ти ж сильний, Том, ти понесеш акумулятори?
- Аякже, Джоні, я понесу все, що ти скажеш. Я дуже сильний, і ми обов'язково дійдемо. Я візьму собі маленьку дівчинку. Неодмінно з золотими кучериками. Я краще за все няньчу маленьких дівчаток, від трьох до п'яти років. У мене обов'язково буде така. До того ж, я несу для неї подарунок. Люсі! Я віддам їй Люсі - все, що у мене є.

Гелпрін Майк (м.Нью-Йорк, США) mgelprin@yahoo.com
Твори цього автора можна почитати за наступними посиланнями: http://zhurnal.lib.ru/g/gelprin_m/

Немає коментарів: